miten saada töitä

Työnhakija, näin myyt itsesi työnantajalle!

Olet ehkä kuullut väitteen, että työnhaku on myyntiä. Se pitää varsin hyvin paikkansa, mutta mitkä oston esteet  työnhakijan tulee potkia pois tieltään, jotta kaupat tulevat? Suomalaista sielunmaisemaa kuvastaa hyvin Paperi T:n lakoninen lausahdus "Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan p*ska".  Tällainen ajattelutapa on kuitenkin aika heittää romukoppaan, sillä jos sinä et usko itseesi ja osaamiseesi, voit olla varma ettei siihen kyllä tuleva työnantajakaan usko. Lue siis alta erinomaiset vinkkimme, miten löydät omat vahvuutesi ja myös tuot ne ilmi niin, että työllistymisen välttäminen on suorastaan mahdotonta!

Muotoile itseäsi koskeva arvolupaus

Työllistymisessä ehkä tärkein, mutta usein liian vähälle huomiolle jäävä seikka on oman arvolupauksen määrittely. Että siis minkä? Yleensä arvolupauksesta puhutaan yritysjargonissa, missä yrityksen arvolupaus tarkoittaa lyhyesti arvoa, jonka sen tuote ja/tai palvelu tuottaa asiakkaalle. Hyvä arvolupaus on lyhyt ja ytimekäs, sekä helppo ymmärtää. Se kertoo, miksi tuote/palvelu kannattaisi ostaa juuri kyseiseltä yritykseltä. Sillä siitähän työnhaussa on yksinkertaistettuna kyse;  B2B myynnistä, jossa kauppatavarana on työnhakija ja hänen osaamisensa. Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa ja tasalaatuisia osaajia paljon, joten työnhakijan kannalta keskeistä on erottavien kilpailutekijöiden ja jo edellä mainitun arvolupauksen määrittely.

Tulevaa työnantajaa kiinnostaa, mitä hän hyötyy juuri Sinun palkkaamisestasi. Millainen on se arvo, jonka tuot mukanasi? Mikä on vastauksesi työhaastattelujen klassikkokysymykseen; Miksi juuri sinut pitäisi palkata hakemaasi tehtävään? Vastauksesi on myös arvolupauksesi. Muotoile se lyhyeksi, myyväksi lauseeksi, niin unelmaduunisi on kätesi ulottuvilla! Kun olet saanut työstettyä itsellesi arvolupauksen, olet samalla tehnyt tärkeää itsetutkiskelua omien vahvuuksiesi osalta. Annanpa muutaman esimerkin, millainen arvolupaus voisi olla:  Anna Asiakaspalvelija - Ratkaisukeskeistä asiakaspalvelua kuudella eri kielellä. Rauno Raksamies -  tehdään mitä luvataan, laadusta tinkimättä ja aina ajallaan.

Seitsemän vinkkiä, joiden avulla myyt itsesi unelmatyöhösi

Tiedämme varsin hyvin, että hakuprosessit vaikkapa B2B-myyjäksi tai rakennusmieheksi poikkeavat toisistaan melko lailla, mutta alla olevien vinkkien noudattamisesta ei ole haittaa yhdessäkään työnhaussa! Kannattaa myös muistaa, että massasta erottautuminen on vähintäänkin suositeltavaa. Esimerkiksi Linkedin ei missään nimessä ole vain toimistojen kelmeiden keinovalojen loisteessa työskentelevien kanava. Linkedin on erinomainen paikka rakentaa henkilöbrändiä ja vahvistaa omaa asemaa osaajana niin putkimiehenä kuin sairaanhoitajanakin!

✔️ Kirkasta itsellesi, mikä on juuri sinun erikoisosaamistasi. Rekrytoija ei halua kuulla ympäripyöreää diipadaapaa, vaan myös hän haluaa suoriutua omasta työstään parhaalla mahdollisella tavalla. Hän haluaa olla varma, että tekee oikean päätöksen ja palkkaa oikean tyypin oikeaan tehtävään. Oman osaamisen sanoittaminen on avainasemassa työnhaussa!

 Muista, että rekrytoijalla harvoin on sinusta minkäänlaista ennakkokäsitystä, sinun tehtäväsi on kertoa omat vahvuutesi konkreettisin esimerkein höystettynä. Ei riitä, että kerrot olevasi vaikkapa päämäärätietoinen ja omaat kovan halun kehittää itseäsi. Kerro esimerkein, miten olet näitä ominaisuuksia toteuttanut käytännössä, miten ne ovat näkyneet elämässäs tähän asti?

✔️ Tunnista ongelma, johon työnantaja etsii rekrytoimalla ratkaisua ja tarjoa vastaus siihen. Rekrytointeja ei tehdä huvin vuoksi, vaan tuleva työntekijä palkataan ratkaisemaan jonkinlaista olemassa olevaa ongelmaa. Tunnista se ongelma ja kerro esimerkkien avulla, miksi juuri sinä olet ratkaisu. 

✔️ Usko itseesi. Huijarisyndrooma on yleinen vaiva, mutta kuka sinuun uskoo, jos et itsekään usko osaamiseesi? Mieti ja kirjaa ylös onnistumisiasi ja asioita, joista olet saanut kehuja ja kerro niistä.

✔️ Mitä ovat ne asiat, joita haluat aidosti tehdä, mikä saa sinut tuntemaan intohimoa työtä kohtaan? Innostuneisuus näkyy ja tarttuu. Kun puhut aiheesta, johon koet aitoa paloa, välittyy se myös rekrytoijalle. Unelmatyö on sellainen, jossa pääset toteuttamaan tätä intohimoa jossakin muodossa.

✔️ Tiedosta, että sinä olet brändi. Mutta millainen brändi, siihen pystyt varsin hyvin vaikuttamaan. Millaisen mielikuvan haluat jättää itsestäsi muille? Meistä jokaisella on jonkinlainen maine ja luomme ympäristöömme mielikuvia itsestämme, näistä muodostunut kokonaisuus on brändimme. Millaisia asioita sinun tulisi tehdä, jotta brändisi muotoutuisi siihen suuntaan kuin haluat?  Huolehdi, että digitaalinen presenssisi on hiottu kuntoon! 

✔️ Älä vain kerro, vaan NÄYTÄ mitä osaat. Vaatimattomuus ei työnhaussa kaunista. Esimerkiksi omien kotisivujen tai blogin perustaminen ovat erinomaisia tapoja tuoda omaa osaamista ilmi. Kirjoita aiheista, jotka koskevat tulevaa unelmatyötäsi. Liitä sivuille työnäytteitäsi, mikäli mahdollista. Mikäli alasi on sellainen, ettei työnäytteiden ilmi tuonti verkossa onnistu, voit kerätä vaikkapa referenssejä niin entisiltä työkavereilta, esimiehiltä kuin asiakkailtasi. Liitä sivuillesi myös CV, jonka toteuttamisessa voit olla luova!

✔️Muista, että jokainen rekrytointi on uniikki. Jos lähetät saman hakemuksen ja CV:n jokaiseen hakemaasi työpaikkaan, voi olla että lähettelet niitä vielä hamaan tulevaisuuteen. Asetu työnantajan saappaisiin ja kerro hakemuksessasi, miksi haluaisit työskennellä juuri heillä ja miten voisit omalla osaamisellasi auttaa heitä saavuttamaan tavoitteensa. Pro-tason vinkki on ylittää työnantajan odotukset jo hakemisvaiheessa, tee vaikka esitys omista kehitysehdotuksistasi yrityksen hyväksi! 

Rutkasti onnea ja työnhakuun juuri Sinulle!

.